Anno 2020 zet nagenoeg elk bedrijf in op duurzaamheid. Vaak staat het gewoon mooi in de vitrine, maar steeds bedrijfsleiders maken er ook echt werk van. Ondanks de exponentiële toename van het aantal burn-outs gaat het nog steeds te weinig over het duurzaamste goed dat elke organisatie kent: haar werknemers. Nochtans, gezonde tevreden werknemers zorgen voor een betere productiviteit. Welk bedrijf heeft daar nu geen baat bij? Uit alle peilingen naar arbeidsvreugde komen aangename werkomstandigheden en waardering als één van de meest belangrijke factoren naar boven. Echt werk maken van goed uitgewerkte interne communicatie die eenduidig begrepen wordt door alle werknemers zal op lange termijn de investering met het beste rendement zijn. Een basis stelregel daarbij: maak je communicatie zo visueel mogelijk en trek ze door op alle domeinen. Hier enkele mogelijkheden op een rijtje:
Warm welkom
Je bent al half weg als je medewerkers aan het werk beginnen met een goed humeur. Een visuele (humoristische) welkomstboodschap kan de autopech uit de heenrit of de lastige kinderen bij het ontbijt meteen doen vergeten. Dat kan zo groot en zo duur als je het zelf wil: via narrowcasting, een aantrekkelijke welcome wall of een eenvoudig opstartbeeld op het intranet.
My office looks better than yours
Ook het visueel inkleden van de fysieke ruimte kan een vorm van communicatie zijn. Een aantrekkelijk aangeklede werkplek draagt sowieso de voorkeur op een gedateerde muffe kantoorruimte. Als je de ruimtes dan toch in een nieuw jasje steekt, kan je maar beter leuke communicatie-elementen integreren . Inspirationwalls met inspirerende quotes, beelden die de creativiteit aanzwengelen of net voor een moment van rust zorgen. Routebewijzering om vlot van de ene naar de andere ruimte te gaan (al dan niet met een spelelement geïntegreerd). Aankleden van dode ruimtes, vb lange saaie gangen, liften of trappenhallen (al dan niet met conditie verbeterende oefeningen erin geïntegreerd) , vloer- en raamstickers om bepaalde interne events aan te kondigen, mooie pancartes of displays met bepaalde aankondigingen op in het printer lokaal, de koffiehoek of de refter,…Allicht zitten er wel wat creatieve geesten en wat handige harry’s onder het personeel. Betrek ze bij dit proces, het kan de onderlinge verbondenheid en communicatie alleen maar ten goede komen.
Intern mailverkeer – advanced options
Zorg dat je interne nieuwsbrieven uitnodigen om te lezen. Dat is meer dan een catchy titel of een beter lettertype dan comic sans gebruiken. Mooie beelden blijven vaak beter hangen dan een stuk tekst, hoe goed het ook geschreven mag zijn. Werk gepersonaliseerde visuele handtekeningen uit voor je medewerkers, wallpapers, screensavers, stationary,…
“Gekregen van mijn werkgever”
Jouw medewerkers zitten niet te wachten op een t-shirt of dopper met het logo op. Goed om eens aan te doen als er schilderwerken moeten gebeuren in huis, maar echt trots zijn ze er niet op. Denk na over wat jouw medewerkers wel erg leuk vinden of kunnen gebruiken. Zorg dat het origineel is en er visueel goed uitziet . Alleen dan zullen jouw medewerkers de naam en de waarden van jouw bedrijf trots helpen uitdragen. “oh, waar heb je dat vandaan?” “Gekregen van mijn werkgever.”
Een visueel concept of een mascotte laten ontwikkelen kan hierbij een goede hulp zijn. See You Baby is graag jouw creatieve en tactische buddy bij dit proces. Gewoon even aankloppen en we kijken wat we er samen van kunnen maken.