“Die gasten van SeeYouBaby hebben een fantastisch inlevingsvermogen. Daarmee vertalen ze het verhaal van je bedrijf op een inspirerende manier in een visueel meesterstuk. Hun empathie is meer dan een talent. Het is een bijzondere gave. Wat een fijne samenwerking.”
Dieter Verschuere, Head of Sales & Marketing
Concrete nood
MR Solar klopt bij ons aan voor een nieuwe bedrijfsvideo. Ze zijn de laatste jaren fel gegroeid en de huidige video komt niet meer overeen met de speler die ze intussen zijn. Snel groeien gaat ook vaak gepaard met snelle personeelsuitbreiding. Goede en juiste mensen vinden, blijkt niet vanzelfsprekend. We krijgen de opdracht een luik employer branding mee in het verhaal op te nemen.
De aanpak van SeeYouBaby: vanuit storylistening naar storytelling
Storylistening
We starten ons traject met storylistening. We brengen een aantal verschillende profielen binnen het bedrijf samen aan tafel, van sales over HR, over marketing tot COO en CEO. Elk heeft zijn eigen invalshoek, zijn eigen bril en dat werkt inspirerend. SeeYouBaby faciliteert het gesprek en boort door kritische vraagstelling naar de kern. Waar staat MR solar voor? Waarvoor komen ze elke dag uit hun bed en in welke mate is dit al voelbaar voor een buitenstaander? Waar liggen er nog kansen voor verbetering? Wat is nu eigenlijk de echte nood? Hebben ze wel effectief die bedrijfsvideo nodig die ze zelf voor ogen hebben? Waar ligt de CEO of de gewone werknemer van wakker? Waarom kiest een werknemer voor MR Solar? Wat maakt het bedrijf zo uniek en dus onderscheidend van een andere zonnepanelenfirma? Wat is hun oneerlijk voordeel?
We doen ook zelf even de test en maken een afspraak met een vertegenwoordiger. Klopt dit wel? Voelen we wat hier gezegd werd doorschemeren in zo’n salesgesprek?
Storytelling
In de eerste fase hebben we vooral geluisterd en gecapteerd. Daarna analyseren we het verhaal en brengen het terug naar haar essentie, het oneerlijke voordeel, de uniciteit, het DNA van MR Solar. Dit vormt de basis van het verhaal dat we gaan vertellen, zowel B2B als naar nieuwe potentiële werkkrachten.
We distilleren volgende pijlers:
- MR solar is een bedrijf waar je kan en mag groeien, waar je kansen krijgt.
- MR solar zet in op een bedrijfscultuur waar je je goed kan voelen als mens.
- MR solar heeft een grote deskundigheid, is een grote speler die kwaliteit levert en goed onderbouwde service biedt.
- MR solar is een ambitieuze speler die vooruit kijkt, over de landsgrenzen heen.
Unieke beeldtaal
Deze zaken vertalen we nu in een beeldtaal die aansluit bij dit verhaal en uniek is voor MR Solar. We houden daarbij rekening met enkele zaken:
- Het concept moet duurzaam zijn. Een concept dat minstens tien jaar kan meegaan.
- Het moet stopping power hebben zodat het eruit springt. Mensen worden overladen met beelden. De aandacht krijgen is vandaag de dag geen evidentie meer.
- Het moet eenvoudig en herkenbaar zijn. Het gros van de bedrijven in de sector draagt de naam solar. Een extra onderscheidend en herkenbaar element kan ook helpend zijn om mensen over jouw bedrijf te laten praten.
- Het moet zonder uitleg duidelijk zijn, zodat het ook internationaal overal meteen begrepen wordt.
We vertalen dit in deze drie visuele ankers.
De Reuzen
De reuzen staan symbool voor mensen die letterlijk door het dak kunnen groeien. Ze kunnen eindeloos blijven groeien binnen het bedrijf. De tweede laag die eronder schuilt is dat MR Solar een echte grote speler geworden is op de markt van de zonnepanelen. Ze zijn terecht fier op de groei de ze gemaakt hebben en blijven maken. Dit is een concept dat iedereen meteen ziet, zorgt voor herkenbaarheid en duidelijk is zonder tekst en uitleg. Het geeft ook taal aan de mensen die over het bedrijf spreken. “Dat bedrijf dat zonnepanelen legt” zegt niets. “Dat bedrijf van dat filmpje met die reuzen” zorgt meteen voor herkenning.
Groene lijnen
De groene lijnen staan symbool voor de groene stroom afkomstig van de zon. Letterlijk groene stroom dus. Ze maken ook een netwerk dat met elkaar verbonden is. Het geeft ook een extra dynamiek aan de video.
Het batterij-teken
De groene lijn in het logo werd vervangen door een laadbalk van een batterij. Door te werken bij MR Solar laadt jouw energie als mens als vanzelf op. Het batterij-teken staat ook op de kledij van de werknemers zodat ze die “goesting” elke dag zichtbaar uitdragen naar de klanten.
De employer branding video
Met deze drie concepten maakten we een verhaal met focus op employer branding.
de sales video
Door de video te hermonteren konden we er voor weinig budget ook een salesvideo uit halen. De drie concepten blijven de basis, de inhoudelijke accenten liggen net iets anders.
Een visueel concept dat breed uitgedragen wordt
Deze drie ideeën vormen de kapstok voor alle communicatie. Door het consequent overal in te zetten, bouw je een identiteit met sterke herkenbaarheid op. De eerste ideeën werden meteen uitgerold. Zo werd er een vrachtwagen bekleed, een beurswand ontwikkeld en sportkledij besteld. Hierbij enkele mock-ups van de ontwerpen.