De HOME-waarden van WoninGent en de familie DeGent fleuren voortaan de interne communicatie op
case: WoninGent
sector: sociaal wonen
domein: interne communicatie
Concrete nood
WoninGent had samen met De Aanstokerij op een speelse manier een waardentraject afgelegd. Ze vroegen ons om een koepelconcept te bedenken en een visuele vertaalslag te maken.
De oplossing van See You Baby
De zoektocht naar een koepelterm
Uit de waardenoefening waren een aantal termen naar boven gekomen:
Duidelijkheid – perspectief – zekerheid – structuur – stabiliteit – verantwoordelijkheid – kwaliteit – klantgericht – maatwerk – degelijkheid – oplossingsgericht – respect – erkenning – waardering – open communicatie – werken met mensen – empathie – feedbackcultuur – samenhorigheid – verwantschap – collegialiteit – samenwerking – fierheid – imago – participatie
We distilleerden hier 4 kernwaarden uit en koppelden dit aan een koepelconcept dat aansloot bij de baseline op de website “bij WoninGent” voel je je thuis” : de Home-waarden
Houvast
Ondersteunend
Mensgericht
Engagement
De creatie van een (familie) karakters
We hadden tijdens de kick-off meeting meegekregen dat ze wel iets voelden voor onze mascottes. Bij het ontstaan van de HOME-waarden rees dan ook snel de idee om een familie karakters te ontwikkelen. We namen de woonblokken waar WoninGent bekend voor staat als vertrekpunt. Om het budgetmatig wat binnen de perken te houden, vertrokken we vanuit 1 mascotte. Door subtiele wijzigingen aan te brengen, creëerden we een reeks figuren die uniek waren.
We startten met een heel ruwe schets om dit idee af te toetsen. Deze werd meteen goed bevonden.
Rekening houdend met de strakke timing (WoninGent wilde de karakters immers lanceren op de dag van de medewerker 1 maand later) en de budgettaire mogelijkheden werd gezocht naar een stijl en een basis setup om de mascottes een eerste keer samen te introduceren. We ontwikkelden deze keyvisual:
Een reeks affiches
Op het einde van de lockdown tijdens de Corona-pandemie kregen we een eerste keer de vraag om een reeks affiches te maken met de karakters. We verzonnen zowel de slogans als de bijhorende visuele situaties. We stonden ook in voor de vormgeving van de affiches die we conform maakten met de huisstijl van WoninGent
Wil je ook jouw interne communicatie visueel versterken?
We organiseren workshops met onze partners om met jullie de waardenoefening scherp te stellen. Is dit al gebeurd? Geen man overboord. We kunnen ook enkel voor het visuele luik instappen. De mogelijkheden zijn legio. All you have to do? Ons een belletje geven of een mailtje sturen.